Monday 30 May 2011

pAndUan & pElakSaNaAn KerJa KUrsUs

LEMBAGA PEPERIKSAAN MALAYSIA
  KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
SIJIL PELAJARAN MALAYSIA 1225/2
PENDIDIKAN MORAL
KERJA KURSUS
Kertas 2
PANDUAN PELAKSANAAN DAN PENILAIAN KERJA KURSUS
PENDIDIKAN MORAL
KERTAS 2
MULAI FEBRUARI TINGKATAN 4 HINGGA JULAI TINGKATAN 5
Peraturan pemarkahan ini mengandungi 23 halaman bercetak2
1225/2   © 2008 Hak Cipta Kerajaan Malaysia
KANDUNGAN
Halaman

1.0 Pengenalan 3
2.0 Objektif Mata Pelajaran Pendidikan Moral 3
3.0 Objektif Penilaian Kerja Kursus Pendidikan Moral 4
4.0 Rasional Penilaian Kerja Kursus Pendidikan Moral 4
5.0 Maklumat Am 5
6.0 Arahan Kepada Guru 5
7.0 Arahan Kepada Calon 6
8.0 Elemen Dan Aspek Yang Dinilai 6
9.0 Penilaian 7
10.0 Pengoperasian Kerja Kursus Pendidikan Moral 14
11.0 Lampiran 151225/2   © 2008 Hak Cipta Kerajaan Malaysia

3
1.0 PENGENALAN
Peperiksaan mata pelajaran Pendidikan Moral (Kertas 1225) bagi peringkat Sijil
Pelajaran Malaysia dilaksanakan melalui dua kertas ujian iaitu Kertas 1225/1
(Ujian Bertulis) dan Kertas 1225/2 (Kerja Kursus). Pentaksiran kerja kursus ini lebih
bersifat formatif iaitu pentaksiran yang berterusan dengan tujuan untuk membimbing,
memaju dan mengembangkan nilai moral dalam diri calon mengikut kemampuan
mereka. Pentaksiran terhadap penghayatan dan amalan nilai memerlukan masa yang
panjang dan dibuat secara berterusan melalui pemerhatian tingkah laku calon, pelaporan
guru dan pendokumentasian hasil kerja. Proses pentaksiran ini dilakukan melalui dua
elemen iaitu:

2.0 OBJEKTIF MATA PELAJARAN PENDIDIKAN MORAL

Objektif kurikulum Pendidikan Moral membolehkan murid:

2.1 memahami dan menghayati nilai-nilai yang diperlukan untuk berakhlak mulia;
2.2 menyedari dan menerima kepentingan keharmonian antara manusia dengan alam
     sekitar serta berusaha ke arah mengekalkannya;
2.3 meningkatkan persefahaman dan kerjasama bagi mengekalkan keamanan dan
     keharmonian hidup dalam negara Malaysia yang demokratik;
2.4 mengembangkan pemikiran yang matang berasaskan nilai moral dan rohani
     dalam membuat keputusan dan menyelesaikan masalah; dan
2.5 mempuny ai iltizam untuk mengamalkan perlakuan yang bermoral secara adil
     dan altruistik selaras dengan nilai murni masyarakat Malaysia.

41225/2   © 2008 Hak Cipta Kerajaan Malaysia

3.0 OBJEKTIF PENILAIAN KERJA KURSUS PENDIDIKAN MORAL

kebolehan calon:
3.1 mengetahui, memahami dan menghayati nilai-nilai untuk berakhlak mulia;
3.2 menggunakan pemikiran yang matang berasaskan nilai moral;
3.3 berkomunikasi berasaskan nilai moral;
3.4 membuat keputusan dengan berasaskan nilai moral;
3.5 menyelesaikan masalah berasaskan nilai moral;
3.6 menghayati keharmonian antara manusia dan alam sekitar; dan
3.7 mengamalkan nilai-nilai yang murni dengan penuh iltizam.

4.0 RASIONAL PENILAIAN KERJA KURSUS PENDIDIKAN MORAL
Kerja kursus Pendidikan Moral dinilai berasaskan elemen, aspek dan kriteria
penskoran untuk:
4.1 mengukur konstruk pengetahuan, kemahiran dan nilai;
4.2 menilai pencapaian calon dalam mata pelajaran Pendidikan Moral dengan lebih
menyeluruh, tersusun dan bermatlamat;
4.3 membolehkan calon dinilai semasa pelaksanaan kerja kursus (Penilaian Proses)
dan hasil akhir kerja kursus (Penilaian Produk);
4.4 memupuk keperibadian calon ke arah berakhlak mulia; dan
4.5 memberi peluang calon menunjukkan ketrampilan dan kemajuan.
  1225/2   © 2008 Hak Cipta

5 KerajaanMalaysia
5.0 MAKLUMAT AM
5.1 Tugasan kerja kursus ini hendaklah dimulakan dari Februari di Tingkatan 4
hingga Julai di Tingkatan 5.
5.2 Guru Penilai adalah guru yang mengajar mata pelajaran Pendidikan Moral.
5.3 Penilaian kerja kursus merupakan sebahagian daripada proses pengajaran
     dan pembelajaran.
5.4 Penilaian kerja kursus ini dilakukan secara berterusan mengikut format yang
      ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia.
5.5 Elemen, aspek dan kriteria dalam Pandu an Penilaian Kerja Kursus ini hendaklah
     dimaklumkan kepada calon .
5.6 Tugasan kerja kursus Pendidikan Moral 1225/2 hendaklah disiapkan sebelum
      atau pada 15 Julai di Tingkatan 5.

6.0 ARAHAN KEPADA GURU
6.1 Guru Penilai mesti memberitahu calon arahan melaksanakan kerja kursus serta
      merancang proses dan aktiviti bagi semua calon.
6.2 Guru Penilai hendaklah memberi taklimat kepada calon mengenai tugasan
     dan perinciannya.
6.3 Guru Penilai mestilah memastikan calon melaksanakan kedua-dua elemen
      kerja kursus.
6.4 Guru Peni l a i  hendakl ah membimbing  c a lon untuk mengha s i lkan ke r j a
      yang terbaik.
6.5 Guru Penilai hendaklah memaklumkan markah calon supaya mereka boleh
      memperbaiki hasil kerja.
6.6 Guru Penilai hendaklah memaklumkan tahap pencapaian calon.
6.7  G u r u   P e n i l a i   d i k e h e n d a k i   m e n g i s i   B o r a n g   L a p o r a n   E l e m e n   Sahsiah
(Lampiran 1) dan Borang Pencapaian Individu (Lampiran 5).
1225/2   © 2008 Hak Cipta Kerajaan Malaysia

7.0 ARAHAN KEPADA CALON
7.1  C  a l o n   S PM  y a n g  me n g amb i l  ma t a   p e l a j a r a n   P e n d i d i k a n  Mo r a l  wa j i b
       melaksanakan kerja kursus.
7.2 Calon  SPM dikehendaki melaksanakan Kerja Kursus Pendidikan Moral  dari
     Februari di Tingkatan 4 hingga Julai di Tingkatan 5.
7.3 Calon dikehendaki melaksanakan kerja kursus yang ditetapkan dan disahkan
     oleh pihak pentadbir sekolah.
7.4 Kerja kursus calon  mestilah merupakan hasil usaha sendiri dan tidak ditiru
       daripada mana-mana pihak.
7.5 Penilaian proses kerja calon akan dilakukan oleh guru penilai sepanjang masa
      kerja kursus dilaksanakan.
7.6 Penilaian dan pemberian gred dilakukan selepas pelaksanaan setiap elemen.
7.7 Penskoran hasil kerja calon dilakukan pada akhir bulan Julai di Tingkatan 5.

8.0 ELEMEN DAN ASPEK YANG DINILAI

1. Berkomunikasi
2. Membuat Keputusan
3. Menyelesaikan Masalah
1. Aktiviti – Penyedian Tugasan
– Kerja Amal
2. Penyediaan Folio
3. Penglibatan dan Peranan
4. Kesan
5. Penyediaan Bahan Bukti1225/2   © 2008 Hak Cipta Kerajaan Malaysia


BIDANG BILANGAN AKTIVITI

Pertimbangan Yang Perlu Diambil Kira
(a) Jangka masa untuk sesuatu kerja amal hendaklah sesuai dengan
aktiviti yang dijalankan.
(b) Kerja amal yang akan dibuat seharusnya tidak membebankan
calon dari segi kewangan dan masa.
(c)  J e n i s   k e r j a   ama l   y a n g   d i p i l i h   s e h a r u s n y a   s e s u a i   d e n g a n
kemampuan dan keupayaan calon.
(d) Calon digalakkan untuk menyertai kerja amal lebih daripada
syarat yang ditetapkan.
(e)  P e n i l a i a n   k e r j a   ama l   s e h a r u s n y a   t e r t ump u   k e p a d a   a s p e k
penghayatan dan amalan nilai murni serta kekerapan melakukan
kerja amal tersebut.12

Nama
Nombor kad pengenalan
Angka giliran
Tajuk aktiviti
Tajuk tugasan
Pengumpulan tugasan yang bersistem
Lampiran bukti
Kekemasan1225/2   © 2008 Hak Cipta Kerajaan Malaysia
13
(g) Gred (n) didarabkan dengan wajaran (w) iaitu [(n) x w].
(h) Jumlah [(n) x w] bagi keseluruhan aspek dibahagikan kepada
wajaran (w) untuk mendapatkan purata.
(i) Perolehan purata (P) dilaporkan sebagai gred keseluruhan
berpandukan kepada jadual Gred Keseluruhan Setiap Elemen.
(Lampiran 4)

1225/2   © 2008 Hak Cipta Kerajaan Malaysia
10.0 PENGOPERASIAN KERJA KURSUS PENDIDIKAN MORAL
Selaras dengan konsep Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS), pengoperasian
Kerja Kursus Pendidikan Moral (KKPM) akan dijalankan oleh pihak-pihak
berikut:
Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM)
– Melantik Pentaksir terdiri daripada guru / badan professional untuk menyetara
markah di peringkat negeri dan daerah
– Menerima data, markah dan analisis KKPM dari setiap negeri
Jabatan Pendidikan Negeri (JPN)
– Memantau pelaksanaan KKPM peringkat negeri
– Mengumpul data, markah dan analisis KKPM dari setiap daerah
– Membuat analisis KKPM peringkat negeri
– Menghantar data, markah dan analisis KKPM peringkat negeri ke LPM
Pegawai Pendidikan Daerah (PPD)
– Memantau pelaksanaan KKPM peringkat daerah
– Mengumpul data dan markah KKPM peringkat daerah
– Membuat analisis KKPM peringkat daerah
– Menghantar data, markah dan analisis KKPM ke JPN
Pentadbiran Sekolah
– Memantau pelaksanaan KKPM di sekolah
– Menyimpan data calon yang mengambil KKPM
– Menghantar data, markah, dan analisis KKPM peringkat sekolah ke PPD
– Mengeluar dan mengesahkan maklumat dalam Borang Pencapaian Individu
Ketua Bidang Sains Sosial
– Mengumpul data dan skor calon
– Membuat analisis keseluruhan calon KKPM peringkat sekolah
Guru Mata Pelajaran
– Mentaksir hasil kerja calon (Penilai)
– Mengumpul markah calon
– Menyimpan data calon bagi setiap kelas yang diajar
– Mengemaskini maklumat dalam Borang Pencapaian Individu1225/2   © 2008 Hak Cipta Kerajaan Malaysia


GRED KRITERIA PENSKORAN

1 aktiviti daripada mana-mana bidang tersebut
3 aktiviti daripada 3 bidang yang berbeza
                        ATAU
3 aktiviti daripada 2 bidang yang berbeza
2 aktiviti daripada 2 bidang yang berbeza

Nama
Kekemasan
Lampiran bukti
Pengumpulan tugasan yang bersistem
Tajuk tugasan
Tajuk aktiviti
Angka giliran
Nombor kad pengenalan
GRED KRITERIA PENSKORAN

Mencakupi 01 – 02 perkara
Mencakupi 05 – 06 perkara
Mencakupi 03 – 04 perkara1225/2   © 2008 Hak Cipta Kerajaan Malaysia

3. PENGLIBATAN DAN PERANAN

Menyumbang tenaga
Prihatin
Toleransi
Kepimpinan
Kerjasama
Rajin
Bertanggungjawab
Meluangkan masa
Menyumbang idea
10 Mengawal keadaan20
1225/2   © 2008 Hak Cipta Kerajaan Malaysia
4. KESAN
(Pemerhatian dan laporan aktiviti)

Insaf
Perubahan sikap
Iktibar
Kesederhanaan
GRED KRITERIA PENSKORAN
4 Mencakupi 4 nilai
1
3
2
Mencakupi 1 nilai
Mencakupi 3 nilai
Mencakupi 2 nilai1225/2   © 2008 Hak Cipta Kerajaan Malaysia
21
GRED KRITERIA PENSKORAN
4
3
2
1

LEMBAGA PEPERIKSAAN MALAYSIA
BORANG PENCAPAIAN INDIVIDU
NAMA                     : ..................................................................................................................
ANGKA GILIRAN : ...................................................................................................................

Lampiran 5
Pengesahan
Dengan ini disahkan bahawa Gred Kerja Kursus ini berdasarkan kerja calon yang sebenar.
Tandatangan Pengetua : .......................................... Tarikh : ......................

No comments:

Post a Comment