Sunday 29 May 2011


FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN
Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah lebih
memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk
melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi
dan jasmani, berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan.  Usaha
ini adalah bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu
pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan
berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan
terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.



DeFINISI nIlaI-nIlaI

BIDANG PEMBELAJARAN 1

1...NILAI BERKAITAN DENGAN PERKEMBANGAN DIRI

1.1 Kepercayaan kepada Tuhan: Keyakinan wujudnya Tuhan sebagai pencipta alam dan mematuhi segala suruhan Nya berlandaskan pegangan agama masing-masing selaras dengan prinsip Rukun Negara.
1.2 Amanah: Sikap bertanggungjawab yang boleh menimbulkan kepercayaan dan keyakinan orang lain.
1.3 Harga Diri: Keupayaan dan keyakinan diri agar mampu memulia dan menjaga maruah diri dalam kehidupan.
1.4 Bertanggungjawab: Kesanggupan diri seseorang untuk memikul dan melaksanakan tugas serta kewajipan dengan sempurna.
1.5 Hemah Tinggi: Beradab sopan dan berbudi pekerti mulia dalam pergaulan seharian.
1.6 Toleransi: Kesanggupan bertolak ansur, sabar dan mengawal diri bagi mengelakkanberlakunya pertelingkahan dan perselisihan faham demi kesejahteraan hidup.sukatan pelajaran pendidikan moral kbsm
1.7 Berdikari: Kebolehan dan kesanggupan melakukan sesuatu tanpa bergantung kepada orang lain.
1.8 Kerajinan: Usaha yang berterusan penuh dengan semangat ketekunan, kecekalan, kegigihan, dedikasi dan berdaya maju dalam melakukan sesuatu perkara.
1.9 Kasih Sayang: Kepekaan dan perasaan cinta yang mendalam serta berkekalan yang lahir daripada hati yang ikhlas.
1.10 Keadilan: Tindakan dan keputusan yang saksama serta tidak berat sebelah.
1.11 Rasional: Boleh berfikir berdasarkan alasan dan bukti yang nyata dan dapat mengambil tindakan berasaskan pertimbangan yang wajar.
1.12 Kesederhanaan: Bersikap tidak keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan sama ada dalam pemikiran, pertuturan atau perlakuan tanpa mengabaikan kepentingan diri dan orang lain.

BIDANG PEMBELAJARAN 2

2...NILAI BERKAITAN DENGAN KEKELUARGAAN

2.1 Kasih Sayang terhadap Keluarga: Perasaan cinta, kasih dan sayang yang mendalam dan berkekalan terhadap keluarga.
2.2 Hormat dan Taat kepada Anggota Keluarga: Memuliakan setiap anggota keluarga dengan berinteraksi dan memberi layanan secara bersopan untuk mewujudkan keluarga yang harmoni.
2.3 Mengekalkan Tradisi Kekeluargaan: Menerima, menghormati dan mengamalkan sesuatu kebiasaan, adat dan kepercayaan yang diwarisi secara turun-temurun dalam keluarga.
2.4 Tanggungjawab terhadap Keluarga: Kewajipan yang harus dilaksanakan oleh setiap individu terhadap keluarga untuk melahirkan keluarga bahagia, meningkatkan imej dan menjaga maruah keluarga

BIDANG PEMBELAJARAN 3

3..NILAI BERKAITAN DENGAN ALAM SEKITAR

3.1 Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar: Kesedaran tentang perlunya memelihara dan memulihara alam sekeliling untuk mengekalkan keseimbangan ekosistem.
3.2 Keharmonian antara Manusia dengan Alam Sekitar: Keadaan saling memerlukan hubungan yang harmonis antara manusia dengan alam sekeliling supaya kualiti kehidupan manusia dan alam sekeliling terpelihara.
3.3 Kemapanan Alam Sekitar: Pengekalan keseimbangan alam sekeliling sebagai tanggungjawab bersama untuk kesejahteraan hidup.
3.4 Peka terhadap Isu-isu Alam Sekitar: Prihatin terhadap persoalan yang berkaitan dengan alam sekeliling danberusaha menyelesaikannya.

BIDANG PEMBELAJARAN 4

4...NILAI BERKAITAN DENGAN PATRIOTISME

4.1 Cinta Akan Negara: Perasaan sayang dan bangga kepada negara serta meletakkan kepentingannegara melebihi kepentingan diri.
4.2 Taat Setia kepada Raja dan Negara: Kepatuhan dan kesetiaan yang berkekalan kepada Raja dan Negara.
4.3 Sanggup Berkorban untuk Negara: Kerelaan melakukan atau menyerahkan sesuatu termasuk nyawa sebagaitanda kebaktian untuk negara.

BIDANG PEMBELAJARAN 5

5...NILAI BERKAITAN DENGAN HAK ASASI MANUSIA

5.1 Melindungi Hak Kanak-kanak: Membela, memberi naungan dan memelihara hak kanak-kanak bagimenjamin kehidupan mereka yang sempurna.
5.2 Menghormati Hak Wanita: Melindungi dan mengiktiraf wanita sebagai individu yang boleh memberisumbangan dalam pembangunan keluarga, masyarakat dan negara.
5.3 Melindungi Hak Pekerja: Menghormati, menghargai dan mengiktiraf perkhidmatan, jasa dansumbangan golongan pekerja dalam pembangunan negara.
5.4 Menghormati Hak Golongan Kurang Berupaya: Memberi layanan yang bersopan kepada golongan kurang berupaya supayatidak berasa tersisih dan mengiktiraf mereka sebagai insan ciptaan Tuhan.
5.5 Melindungi Hak Pengguna: Membela dan memelihara hak individu untuk menjadi pengguna yangberilmu, mendapat perkhidmatan serta barangan yang berkualiti dan tidak mudah dieksploitasi.

BIDANG PEMBELAJARAN 6

6...NILAI BERKAITAN DENGAN DEMOKRASI

6.1 Mematuhi Peraturan dan Undang-undang: Menerima dan mematuhi peraturan dan undang-undang yang telahditentukan tanpa mengira sesiapa dan di mana seseorang itu berada.
6.2 Kebebasan Bersuara: Kebebasan berucap dan mengeluarkan fikiran dengan batasan tertentu bagimenjaga keselamatan dan ketenteraman.
6.3 Kebebasan Beragama: Kebebasan setiap individu untuk menganuti dan mengamalkan agamanyaseperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Malaysia.
6.4 Penglibatan Diri dalam Pembangunan Negara: Kebebasan untuk melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti pembangunannegara dengan mematuhi peraturan, undang-undang dan PerlembagaanMalaysia.
6.5 Sikap Keterbukaan: Bersedia memberi dan menerima pandangan, pembaharuan dan kritikanselaras dengan kebenaran fakta dan norma masyarakat Malaysia.

BIDANG PEMBELAJARAN 7

7...NILAI BERKAITAN DENGAN KEAMANAN DAN KEHARMONIAN

7.1 Hidup Bersama Secara Aman: Hidup berbaik-baik antara satu sama lain dengan mengutamakan kedamaiandan keharmonian hidup tanpa mengira agama, bangsa dan budaya.
7.2 Saling Membantu dan Bekerjasama: Usaha yang baik dan membina yang dilakukan bersama pada peringkatindividu, komuniti atau negara untuk mencapai sesuatu matlamat.
7.3 Saling Menghormati antara Negara: Menghargai dan memuliakan hubungan antara negara untuk menjaminkesejahteraan sejagat.

No comments:

Post a Comment